Op bezoek bij Tanita Nijmeijer (Zorgstichting ‘t Heem) en Mireille van der Linde (Infozorg)
‘Een RAI-antwoord staat even later in Ons.’
Op 19 april houden we een gratis webinar met Zorgstichting ’t Heem uit Noord-Brabant. De thema’s? RAI als wereldwijde zorgstandaard én als adviesinstrument voor zorgplannen op maat, maar ook de kersverse koppeling van RAI/Pyxicare met het Ons-cliëntdossier van Nedap. Zodat het intramurale zorgplan meteen wordt toegepast. Tanita Nijmeijer (kwaliteitscoach/verpleegkundige bij ’t Heem) en Mireille van der Linde (consultant bij Infozorg, 1 van de business partners van Nedap) zullen er ook bij zijn. En geven alvast een woordje uitleg.
Van gezonde scepsis naar succesvol holisme
RAI/Pyxicare was nieuw voor Tanita: ‘Ik was sceptisch in het begin, want ik ken alle losse vragenlijsten en RAI bundelt alles samen. Toen Marijke Boorsma (specialiste ouderengeneeskunde) me vertelde hoe het instrument in elkaar zit, besefte ik dat er meer achter zit. Hoe de CAPS (cliëntaandachtspunten) eruit komen en zowel ik als het team ze veel makkelijker meenemen, bijvoorbeeld. We kunnen zoveel meer koppelen en een volledig beeld krijgen: vroeger werkten we met ICS, waar het vooral via gedragsobservatie ging.’
De coronacrisis zette de ouderenzorg op zijn kop: ‘Toen de rust terugkeerde konden we ons weer op de RAI richten. We zagen heel erg dat mensen achteruit waren gegaan, zeker in sociale en emotionele contacten. Het mentale dus, gevolgd door een sterk verminderde mobiliteit. Als je dagelijks met cliënten werkt zie je dat niet, op een afstand wel. Dan blijkt die mevrouw een heel andere mevrouw te zijn dan een maand voordien. Dankzij RAI neem je de draad snel op en zet je vervolgstappen uit.’
Coronaschade beperken, tegelijk vooruitwerken
2020 was ook het jaar van de RAI/Pyxicare-koppeling met Ons. Mireille hielp ze faciliteren: ‘In 2019 startten we met de Ons-implementatie, eerst extramuraal en dan intramuraal. De koppeling kwam er eind 2020 en was een primeur voor Nederland. Qua voorbereiding bezochten we DSV|verzorgd leven in Katwijk, die de RAI-uitkomsten zelf verwerkten in Ons. We waren vooral benieuwd hoe de zorgmedewerkers de overgang van de RAI-vragenlijst vertaalden naar het zorgplan in Ons. Daarnaast was er nauw contact met Nedap en ’t Heem.'
Men kijkt meer naar het welzijn en het leefplezier.’
'Belangrijkste doel was om de zorg zo min mogelijk te belasten met de overgang naar de koppeling. Uitgangspunt was dat de zorg op dezelfde manier in Ons werkt, zowel voor als na de koppeling. Zodat de koppeling het proces enkel makkelijker maakt door de informatie automatisch over te zetten.’
Tanita knikt: ‘Voor de koppeling moesten we de CAPS en vragenlijsten er manueel insteken, om die dan te activeren voor opname in het zorgplan. 3 keer werk dus. En best een foutgevoelig proces, als je verkeerd klikt of een cijfer foutief leest. Toen ik erbij kwam draaide Mireille de koppeling al in een testomgeving. Ze vroeg om mee te testen en uiteindelijk werd de finale versie op 1 december gelanceerd.’ Mireille: ‘Eind 2020 startten we de trainingen en kwam Tanita erg in beeld als vaste contactpersoon. Het was een plezier om te werken met iemand die uit de zorg komt, een brede blik heeft en de processen overziet om te schakelen.’
RAI/Pyxicare en Ons: Nederlandse primeur
De implementatie van de Ons-koppeling was een test- en leerproces, zegt Tanita: ‘De eerste maand zaten er nog wat strubbelingen in het systeem. Sinds dat voorbij is en je vult een RAI-vraag in, dan staat het een kwartier later in Ons. En kan je aan de slag. Het proces vraagt nog voorzichtigheid, want niet iedereen heeft goede digitale vaardigheden. Toch merk je dat het proces sneller loopt: het zorgplan staat klaar, wat is er al, wat moet er nog gebeuren… Het is goed dat er bij de vragen uitleg staat, om die eenduidigheid bij het invullen te behouden. ’
Als consultant kent Mireille de zorgsector goed: ‘Je leert diverse organisaties kennen die met verschillende zorgmethodieken werken: Omaha, Mikzo, NNN, LACCS, Zorgleefplan 4 domeinen… We faciliteren de methodiek die past bij de zorgorganisatie en haar beleid. Ik heb de RAI-methodiek leren kennen als een allesomvattend instrument. Het kost wellicht wat meer tijd om bij aanvang in te vullen maar er zijn geen andere losse invullijsten meer, zoals de risicosignalering. RAI is een goede aanvulling in de mogelijke zorgplanmethodieken, als je het mij vraagt.’
Meer ondersteuning, meer samenwerking
’t Heem gebruikt de koppeling nu intramuraal, zegt Tanita: ‘‘De koppeling voor de extramurale zorg wordt intussen nog geoptimaliseerd. RAI ziet de cliënt holistisch, informatiedeling is daarom heel belangrijk. Ook extern, bijvoorbeeld met het ziekenhuis. Zodat wanneer iemand met een gebroken been in het ziekenhuis belandt, men verder kijkt dan dat been.'
Wist je dat de cultuur binnen ’t Heem erg is veranderd?
'We halen er veel meer info uit, we ondersteunen onze zorgkundigen veel beter. Door ons of andere zorgkundigen mee te laten kijken wordt het ook holistischer. En is er minder kans op een kokervisie, waardoor het zorgplan ook beter wordt.’
Mireille herkent deze verschuiving van zorgvraag: ‘RAI is een mooie methodiek die ondersteunend werkt in wat de cliënt zelf nog kan. Een aantal jaren terug stonden lichamelijke kwesties en wat de cliënt niet meer kon meer centraal. Momenteel lijkt de mentaliteit te verschuiven naar: wat kan of wil de cliënt juist nog zelf? Wat kan verbeteren, waar kunnen we ontzorgen? En wat zijn de prioriteiten in het zorgplan? Men kijkt meer naar het welzijn en het leefplezier.’
Van uitdaging naar vooruitgang
Het systeem daagt mensen uit, denkt Tanita: ‘RAI stimuleert om het zorgplan goed te verwerken, maar maakt het daardoor wat moeilijker. Het plan is ook minder vast, het kan aangepast worden, het doel is duidelijker. Wij willen gewoon veel meer aandacht voor het algemene welzijn. Dat betekent ook geen brandjes meer blussen, zoals iemand die niest en meteen aan de coronatest moet. Meer aandacht dus voor de zorgkwaliteit aan bed: dat zal ook rust brengen voor de hele zorg. Wist je dat de cultuur binnen ’t Heem erg is veranderd? Van top-down waarbij je het mocht uitleggen tot wat we kunnen aanpassen, wat we eruit leren.’
Mireille glimlacht en deelt Tanita’s visie: ‘Ik hoop dat we met Infozorg bijdragen in het makkelijker maken van de zorg. Van het opstellen van zorgplannen voor een zorgmedewerker tot inzicht krijgen in kwalitatieve informatie en goede visies. Vanuit Infozorg werken we met goede bewezen praktijken en hanteren we maatwerk waar nodig. Als een zorgorganisatie voor RAI kiest, kunnen we daar zeker ondersteunen. Specifiek door een koppeling met het Ons-cliëntdossier, want er ligt nu een goede praktijk klaar. Je kan het dus meteen opstarten in een testomgeving om het proces door te nemen. Hoe informatiserend we ook zijn en wat we hiervoor allemaal doen: het draait uiteindelijk echt om de zorg.’
Gratis webinar op 19 april
Benieuwd naar het hele verhaal? Schrijf je nu in op onze gratis webinar, maandag 19 april live om 13u.
留言